Věděli jste, že naše skládací elektrokolo Easy Low bylo na cestě kolem světa? Vzali ho tam v roce 2016 Luďa a Jana. Plavilo se na luxusní lodi z Hamburgu přes Anglii, Kanárské ostrovy, Portugalsko, Španělsko, JAR, Runion, Mauricius, Austrálii, Filipíny, Vietnam, Hong Kong, Čínu, Japonsko, Indii, Thajsko, Omán, Arabské Emiráty, Egypt, Madeiru a mnoho dalších zemí. Celkem ujeli 550 km a kolo si vysloužilo uznání obou cestovatelů.
Z deníčku Ludi, který je dostupný na jeho webu jsme vybrali pár pasáží, které dokumentují cestu našeho elektrokola po exotických i evropských destinacích.
2. týden, do konce zbývá 119 dnů
Čtvrtek 14.1.2016 – 2. Týden
Trasa: Funchal, Madeira, Portugalsko
Dnes poprvé byla příležitost vyzkoušet naše elektrokola od firmy Hanscraft, zapůjčená pro tuto plavbu od stejnojmenné firmy v Praze. Ostrov Madeira je velmi hornatý a hlavní město Funchal dokonale prověřilo jízdní vlastnosti i výdrž elektrokol. Po dobu tří hodin jsme vyjeli od přístavu do nadmořské výšky 350 metrů velmi příkrými silnicemi s ne vždy ideálním povrchem. Také odpružení přední vidlice i sedlovky nám zlepšilo požitek z jízdy. Nepředpokládali jsme, že vyjedeme tak strmé stoupání. Měli jsme obavy, jak se bude kolo chovat při sjíždění zpět k moři, využívali jsme střídavé brždění na předním i zadním kole, ale byla taková místa, kde bylo bezpodmínečně nutno brzdit oběma zaráz. Zpočátku nám měkké odpérování činilo lehké potíže při rozjezdu i slézání z kola, ale vše je otázka zvyku a praxe a předpokládáme, že v dalším průběhu budeme již na kolech jako doma. Naším záměrem je v průběhu celé téměř 130 denní expedice prověřit tato elektrokola v různých typech terénů.
Nosič zavazadla je sice dlouhý a pevný, ale naše menší batůžky na něj lze obtížněji upevnit.
Složité je upevnění u odpérované sedlovky, která se v průběhu jízdy pohybuje. Elektrokola Easy Low je možné velmi jednoduše a rychle složit i rozložit, vejdou se do každého auta, což s velkými elektrokoly není možné. V malé vnitřní lodní kajutě nám obě elektrokola zabírají v rozloženém stavu plochu 50 x 200 cm. Velmi příjemná je také možnost sklápění stupaček, která nám zjednodušuje průjezd úzkými chodbami na lodi.
Možnost sledovat rychlost a počet ujetých kilometrů na computeru a také informace o stavu baterie jsou velkou výhodou.
Těšíme se již na zítra, kdy kola prověříme na Kanárských ostrovech a během plavby pak i v mnoha dalších destinacích. Naše kola jak na lodi, tak i na pevnině vzbuzují velkou pozornost a my jsme potěšeni, že můžeme právě tato kola reprezentovat v tolika různých zemích světa.
2.týden, do konce zbývá 118 dnů
Pátek 15.1. 2016 – 2.týden
Trasa: Las Palmas, Gran Canaria, Španělsko
A dnes jsme opět hned po snídani osedlali naše elektrokola a vyrazili do města La Palmas. Dosud jsme ujeli 150 km a výhodou je i to, že po rovině dosahujeme lehce rychlost 25 km, můžeme jet bez šlapání a baterie mají opravdu velkou výdrž. Podél pobřeží vede dálnice, ale i široká promenáda, na jejímž kraji je obousměrná kvalitní cyklostezka, poměrně dost využívaná, protože z přístaviště do historického centra je to nejméně 4 km. Pro pěší i cyklisty jsou zbudovány podjezdy pod dálnicí.
13.týden, do konce zbývá 41 dnů
Pátek 1.4.2016 – 13.týden
Trasa: Nha Trang, Vietnam
My jsme vyrazili na kolech bez konkrétních plánů, směrem do centra města. Byli jsme ohromeni rušným provozem hlavně motocyklů s naprosto nezvyklým způsobem jízdy. Každý troubí, dávání přednosti je asi náhodné, na motocyklech jezdí zásadní více lidí než dva a také ještě občas je k nim přichycený nějaký cyklista. Někdy motocykl zrychluje jízdu i dvěma cyklistům zaráz. Domnívat se, že jízda naprosto vpravo je bezpečná, se po pár stech metrech ukázala jako omyl. V pravém pruhu kolem chodníku zásadně jezdí do protisměru ta vozidla, která chtějí odbočovat vlevo, aby si zbytečně nezajížděli. K upozornění ostatních účastníků provozu opět troubí. Tuto nezvyklou situaci jsme zanedlouho vyřešili tím, že jsme jeli po chodníku a velmi často dělali fotografické zastávky, protože jsme jeli několik kilometrů kolem krásného pobřeží s plážemi lemovanými nádhernými upravenými parky.
…
Průjezd několika křižovatkami a kruhovými objezdy byl přímo dobrodružstvím. Všichni jezdí hlava nehlava, vyhýbají se naprosto těsně a hlavně troubí a troubí. Po přechodech pro chodce, kde chodci také nemají žádnou přednost, se prakticky přecházet nedá. Veškerá bezpečnost na silnici je spíše otázkou štěstí, jestli to vyjde nebo ne.
15.týden, do konce zbývá 23 dnů
Úterý 19.4.2016 – 15.týden
Trasa: Muscat, Omán
…dnes v 8 hodin ráno zakotvili v ománském hlavním městě Muscat. Již při přistávacím manévru jsme viděli velmi hornaté okolí a dálnici lemovanou širokým chodníkem, která vede po pobřeží. Na skalnatých vrcholcích kolem města jsme viděli hrady a obranné pevnosti, které nám hned zrána připomínaly kulisy z krásné pohádky. Náš dojem se nezměnil ani po večerním odplutí z Muscatu, protože po celý den jsme se opravdu jako v pohádce cítili. I když oba zápasíme s nachlazením, připravili jsme si naše elektrokola. Měli jsme trochu problém se dostat z přístavu, kde se na kolech nesmí jezdit, takže jsme kola museli složit do autobusu a nechali jsme se odvézt před bránu přístavu. Vydali jsme se z města právě po pobřeží kolem dálnice.
Celé pobřeží je lemováno zídkou, v pravidelných odstupech jsou zde lavičky k odpočinku a zastíněné altány z leštěné žuly se „zlatými“ kopulovitými střechami, a množstvím krásných soch s tématikou z vodního světa. Dlažba chodníku je tvořena barevnou mozaikou také z leštěné žuly, všude jsme viděli stejné krásné pouliční lampy. Všude bylo neuvěřitelně čisto.
Věříme, že vás zážitky Luďka a Jany inspirují ve vašem vlastním poznávání a možná k němu využijete i elektrokol HANSCRAFT, a pokud ano, budeme rádi, když nám o svých zkušenostech napíšete, rádi je sdělíme ostatním v našem blogu, případně můžeme zařadit i nějaké video z cest přes YouTube.
Luďek a Jana napsali v jejich posledním příspěvku z cesty kolem světa toto: Tímto chceme poděkovat vedení společnosti Hanscraft Praha za zapůjčení, opravdu elektrokola nám v poznávání velmi pomohla a ujetých oněch 550 km svědčí o tom, že každou projížďku jsme si užívali.
A my jsme opravdu moc rádi, že si to tenkrát užili a že jejich kola byla užitečným pomocníkem v jejich poznávání krajiny, místní kultury, lidí, a také že přežili jízdu na kole v asijských zemích, kde je to opravdu jen o tom kdo z koho. Mnoho turistů tam skončí v nemocnici právě kvůli chaotickým podmínkám na silnicích, kde neexistují téměř žádná pravidla a na motorkách a kolech tam jezdí i snad i opice.
Váš